Sayın Üyeler,

Ege Üniversitesinin, Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan ve halen uygulanmakta olan “Atama Kriterleri” yeniden düzenlenmektedir. Değiştirilmek istenen mevcut ölçütlere

http://turkuaz.yok.gov.tr/AkademikDuyuru/files/56d18fb50c06cd70b217783589ec5f67.doc

adresinden ve Ege Üniversitesi Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu tarafından hazırlanan Ege Üniversitesi Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Temel Kriterleri ve Akademik Etkinlikleri Puanlama Rehber Taslağı’na da

http://www.ege.edu.tr/detay.php?SayfaID=280&action=haber

adresinden ulaşılabilir.

Ege Üniversitesi Rektörlüğü, yeni hazırlanan taslağı Eylül 2009 sonuna kadar Üniversite Senatosunda tartışarak karara bağlayacağını açıklamış ve bu nedenle de ilgili akademik birimlerin en geç 18.09.2009 tarihine kadar görüş bildirmelerini istemiştir.

Bu konu, Ege Üniversitesinin kendi geleceği, üstlendiği görevi ve ufku açısından önemli olduğu kadar yine Ege Üniversitesinin tüm akademik üyeleri ve bunlar arasında yer alan EGÖDER üyeleri açısından da çok önemlidir.

Bu nedenle, EGÖDER Yönetim Kurulu 04.09.2009 tarihinde yaptığı toplantıda konuyu görüşmüş ve vardığı görüşü de sizlere duyurmayı kararlaştırmıştır. Yönetim Kurulumuzun bu konudaki görüşü şöyledir:

Taslak eskiye oranla önemli ve birçoğu da olumlu yenilikler içermektedir.

Ancak, Taslak’ta öğretim elemanlarının yükseltilmelerini ve atamalarını zora sokan ve dolayısıyla da onların özlük haklarını yaralayabilecek olan önemli oranda olumsuzluklar da bulunmaktadır. Bu olumsuzluklar hem puanlamalarda ve hem de öğretim üyeliğine yükseltilme ve atama ölçütlerinde görülmektedir.

Örneğin, öğretim elemanları daha çok çalışmaya ve başarıya heveslendirilecekse, doktorasının hemen arkasından hızlı bir çalışmayla kısa sürede doçentliğini almış bir elemanın zorunlu olarak dört yıl bekletilmesi ve kadroya atanmaması baştaki bu amaçla çelişkili bir düzenlemedir.

Diğer yandan, akademik görgüye ve bilgiye önem verilecekse “kendi alanında çalışmış olmak” gibi ne anlama geldiği açık olmayan, yoruma muhtaç ve yanlı kullanımlara imkan verebilecek bir ifade ile üniversite dışından üniversiteye doçent atanması ile ilgili ölçüt de yeterli bir ölçüt değildir.

Profesör atanması ile ilgili iki maddelik ölçüt de yetersizdir. Üniversite yönetimine elbette güvenmek isteriz. Ancak, yetkililer değişir ve fakat kurallar kalır. Kurallar kötü kullanımlara olanak verecek biçimde eksik ve aksak olmamalı ve buna özen gösterilmelidir.

Taslakta "kendi bilim alanında olmak koşulu" da konmadan yabancı dilde kitap yayını için 30 puan öngörülmektedir. Oysa, "kendi bilim alanında olmak koşulu" da konarak kendi dilimizde yayınlanmış bir kitaba 12 puan öngörülmektedir. Yabancı dilde olduğu gibi bu koşul konmadan yayınlanan kitaba ise yalnızca 4 puan verilmesi öngörülmüştür. Doğrusu, kendine güvensizliğin bu dereceye düşürülmesi de akıl ve mantık sınırlarını zorlamaktadır.

Taslaktaki eksiklik, aksaklık ve olumsuzlukların hepsi elbette bu kadar değildir. Ancak, var olan tüm olumsuzlukların en aza indirilmesinin yolu, en uç ve en az taraftarı olan düşünceler de dahil, bütün düşüncelerin derlenerek ve tartışılarak bir sonuca bağlanmasından geçer. Bu nedenle EGÖDER Yönetim Kurulunun ve bütün üyelerimizin, büyük bir sorumluluk duygusu ile bu sürece her olanaktan yararlanarak katkıda bulunmaları ve akademik birimlerin görüş bildirme etkinliklerine etkili bir biçimde katılmaları çağrısını yapmaktadır.

Saygılarımla, 08.09.2009

Prof. Dr. Osman Gökçe

EGÖDER Yönetim Kurulu Başkanı